De consument beslist.
Powered by
Elke week vallen er talloze folders op de deurmat van Nederlandse huishoudens. Ook zijn er online veel folders beschikbaar. Maar welke folders spreken de consument nu écht aan? Bij de verkiezing van de Reclamefolder Awards wordt dit onderzocht door consumenten te vragen naar hun favoriete folders en deze te laten beoordelen. Een belangrijk doel van de verkiezing is om meer inzicht te krijgen in de mening van de consument over reclamefolders. Dit jaar maakten vijfentwintig folderaanbieders kans op het winnen van de Reclamefolder Awards, zowel voor de papieren als de online folder. De volgende winnaars mochten het podium beklimmen:
Albert Heijn – Reclamefolder Award voor de beste online folder
Vomar – Reclamefolder Award voor de beste papieren folder
De online reclamefolder van Albert Heijn wordt vooral geroemd vanwege de aantrekkelijke vormgeving en de consistentie in de branding van de retailer. Deze wordt als zeer passend beoordeeld. Bovendien wordt het leesgemak van de folder, in het bijzonder op de mobiele telefoon bovengemiddeld gewaardeerd. Dit maakt de folder van Albert Heijn een van de meest inspirerende online folders.
De papieren reclamefolder van Vomar krijgt lof om haar duidelijkheid – met name in de manier waarop de folder past bij de uitstraling van de winkel en hoe de (scherpe) aanbiedingen worden getoond. Ook wordt deze folder bovengemiddeld positief beoordeeld op haar overzichtelijkheid, waardoor deze goed en prettig te lezen is.
Vakprijs
Naast de consumentenprijzen werd er ook een vakprijs uitgereikt. Een deskundig jury, bestaande uit zeven professionals op het gebied van concept, ontwerp, drukken, techniek of verspreiding van folders, selecteerde drie genomineerden: HEMA, Hornbach en Jumbo. Vervolgens bepaalden de bezoekers van Catch the Shopper via een stemronde wie er met de vakprijs vandoor ging.
De winnaar van de Reclamefolder Award Vakprijs is: HEMA
Opzet van de verkiezing
De reclamefolder is nog altijd een van de krachtigste middelen om het shopgedrag consumenten te beïnvloeden. Ook dit jaar bepaalden consumenten zelf wie de Reclamefolder Awards wonnen. Het consumentenpanel van marktonderzoeksbureau Markteffect stemde in twee rondes op de beste reclamefolders van 2025.
In een representatief onderzoek onder ruim 3.000 consumenten is in twee fases onderzocht welke folders het meest in de smaak vallen. In de eerste fase kregen ruim 1.500 respondenten de kans om spontaan, zonder suggesties, aan te geven welke folders zij het meest aansprekend vonden. Dit leverde een waardevolle longlist van 25 folders op. Daarbij werd telkens gevraagd of men de online of papieren versie bedoelde, om beide categorieën zuiver te kunnen beoordelen.
In ronde 1 leveren (netto n=1500) respondenten, die wel eens een folder lezen allemaal 3 – 5 antwoorden. De respondenten wordt gevraagd aan welke folders zij denken, als het gaat om:
Bij de start van het onderzoek wordt een selectie gemaakt tussen digitale folder en papieren folder.
Het onderzoek wordt gedaan door marktonderzoeksbureau Markteffect.
In ronde 2 zal de top 25 Reclamefolders (bepaald in ronde 1) wederom door n=1500 respondenten worden beoordeeld op o.a. onderstaande aspecten.
Deze folder:
De respondenten in ronde 2 hoeven niet noodzakelijkerwijs dezelfde te zijn als in ronde 1.
Na een analyse door marktonderzoeksbureau Markteffect van de beoordelingen door de respondenten maken we bekend welke 25 folders kans maken op de Relamefolder Awards.
Er worden 2 Awards uitgereikt:
Tijdens Catch the Shopper op 3 juni 2025 zullen de winnaars feestelijk bekend worden gemaakt!
Wie staat dit jaar als winnaar op het podium?
Genomineerden Reclamefolder Awards 2025
De genomineerden van de Reclamefolder Awards (in alfabetische volgorde)
Papieren folder
Action, Albert Heijn, Aldi, Dekamarkt, Dirk, Etos, Expert, Gamma, HEMA, Hoogvliet, Hornbach, Intratuin, Jumbo, Jysk, Karwei, Kruidvat, Leen Bakker, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Trekpleister, Vomar, Welkoop, Xenos
Online folder
Action, Albert Heijn, Aldi, Dekamarkt, Dirk, Etos, Gamma, HEMA, Hoogvliet, Ikea, Intratuin, Jumbo, Karwei, Kruidvat, Lidl, Makro, Mediamarkt, Nettorama, Plus, Poiesz, Praxis, Trekpleister, Vomar, Welkoop, Xenos
Reclamefolder Vakprijs
De jury heeft ook de genomineerden voor de Reclamefolder Vakprijs. Deze prijs staat los van de consumentenprijs. De genomineerden zijn:
HEMA, Hornbach, Jumbo.
Niet alleen de consument laat weten welke folders favoriet zijn, ook een vakjury zal een reclamefolder tot winnaar uitroepen. De vakjury bestaat uit verschillende leden die betrokken zijn bij het concept, het drukken, de techniek, of verspreiden van de folder. Deze prijzen staan los van de consumenten awards.
Hoe worden de winnaars bepaald?
De vakjury bepaalt aan de hand van vooraf vastgestelde (meetbare) KPI’s wat (volgens hen) de top 3 van reclamefolders is. KPI’s zijn vastgesteld op het gebied van brandfit, communicatiekracht, omnichannel, activatiekracht en thematische aanpak. Tijdens Catch the Shopper bepalen de deelnemers door middel van stemmen de uiteindelijke winnaar.
Creative Media Network
CCO
EXPERT
Marketing Manager
Nettorama
Formule & Marketing Manager
De Reclamefolder.nl
Managing Director
Spotta
Marketing Manager
Drukkerij Em. de Jong
Commercieel manager
Publitas
Senior Retail Consultant
Markteffect
Client Consultant
Allefolders.nl
CEO & Founder
Cogonez
Strategy Director
EEN EVENT VAN
Burgemeester Pabstlaan 10D-4
2131XE Hoofddorp